10 spørgsmål, du kan stille dig selv, inden du vælger sagsstyringssystem

Det er en stor beslutning at vælge nyt sagsstyringssystem til din håndværksvirksomhed, og det kan være lidt af en jungle at finde rundt i de mange forskellige løsninger, der findes på markedet. Her har vi samlet 10 spørgsmål, du med fordel kan stille dig selv, inden du vælger nyt system til din virksomhed. 

Indholdsfortegnelse

Passer det nye system til din virksomheds behov?

Der findes et hav af forskellige sagsstyringssystemer på markedet, så inden du vælger system, bør du overveje, hvilke behov systemet skal dække. Du kan overveje faktorer såsom, hvilken type projekter I har flest af, hvor mange medarbejdere der skal bruge systemet og om systemet skal indeholde specifikke funktioner for at gøre jeres hverdag lettere.

Uanset hvilke behov din virksomhed har, skal dit nye system gerne fungere som et værktøj til at optimere din forretning og gøre dit arbejde lettere.

Hvilke integrationer er der til systemet?

Mange sagsstyringssystemer integrerer med andre værktøjer, for at kunne tilbyde den bedste løsning. Det kan derfor være relevant at undersøge, om dit nye system integrerer med de værktøjer, som du har brug for i din hverdag.

Har du brug for at holde styr på dine firmabiler med GPS-tracking? Eller har du brug for at kunne lave baggrundstjek af dine ansatte, når CER-direktivet træder i kraft fra oktober? Så har du brug for, at dit nye system indeholder eller integrerer med værktøjer, der kan håndtere netop dét. Du kan læse mere om, hvilke integrationer der er til E-Komplet her.

Kan dine grossistkataloger indlæses i systemet?

Når dine varekataloger er indlæst direkte i dit system, får du nemt og hurtigt et overblik over dine priser og aftaler. Mange sagsstyringssystemer integrerer med indkøbssystemer som for eksempel KlarPris, så du nemmere kan finde og bestille de materialer, du skal bruge – til den rigtige pris.

I E-Komplet kan du indlæse en lang række grossistkataloger direkte i systemet, og når du bestiller materialer hjem, bliver de automatisk registreret på den pågældende sag, så du ikke behøver at matche dine varekøb op mod dine sager. Du kan se hvilke grossistkataloger, der kan indlæses i E-Komplet, her.

Tilbydes der god oplæring og support?

God oplæring og en tilgængelig support er vigtige faktorer for at få succes med dit nye system. Du kan derfor med fordel undersøge, hvilken oplæring og support der tilbydes. Er supporten tilgængelig på de tidspunkter, du har brug for den? Kan der tilkøbes ekstra oplæring, hvis det skulle blive nødvendigt?

Når du starter op med E-Komplet kommer du altid på to dages kursus, hvor du bliver undervist i den daglige brug af systemet. Inden du begynder at bruge E-Komplet, kommer der igen en konsulent ud, som hjælper med den sidste opsætning, så du kommer godt og sikkert fra start – og så har du altid mulighed for at deltage på et af vores kurser, hvis du får brug for en opfriskning af en bestemt funktion. Du kan læse mere om vores support her.

Kan systemet håndtere tilbud?

Mange håndværksvirksomheder arbejder med tilbud, og her kan det være en stor fordel at vælge et system, der kan håndtere tilbudsstyring, så du har alle informationer om dine tilbud lige ved hånden – samlet ét sted.

I E-Komplet opretter du blot et tilbud, sender det afsted til din kunde og når kunden accepterer, kan du ved ét enkelt klik konvertere det til en sag. Du slipper altså for dobbeltarbejde, da du ikke skal indtaste alle data på ny. Du kan læse mere om tilbudsstyring i E-Komplet her.

Er systemet brugervenligt?

Når man vælger at starte en håndværksvirksomhed, gør man det højst sandsynligt ikke, fordi man synes, at administrativt arbejde er det fedeste i hele verden. Det skal dit nye sagsstyringssystem gerne afspejle.

Er systemet nemt og overskueligt? Er det brugervenligt? Kan det nemt implementeres i de daglige rutiner? Er det nemt at trække data fra jeres gamle system med over i det nye? Det er relevante overvejelser, du kan gøre dig, inden du vælger sagsstyringssystem.

Er der gode rapporterings- og analyseværktøjer i systemet?

I rigtig mange tilfælde er det en god idé at følge sin mavefornemmelse, men det er ikke nødvendigvis tilfældet, når det handler om at sikre en rentabel forretning. Data kan være en guldmine for din virksomheds udvikling, og derfor er det en stor fordel, at vælge et system, der tilbyder gode rapporterings- og analyseværktøjer, så du kan tage beslutninger baseret på data fremfor mavefornemmelse – og derved bruge dit system som et vækstværktøj.

Du kan læse mere om E-Komplets BI rapporterings- og analyseværktøj her.

Tilbyder systemet en mobilapp?

Når man driver en håndværksvirksomhed, har man ofte folk, der befinder sig på forskellige lokationer i løbet af dagen, når de er ude på opgaver. God kommunikation er afgørende for, at alt glider som smurt i løbet af arbejdsdagen, og derfor kan det være en fordel, hvis dit system tilbyder en mobilapp.

Når dine folk har adgang til en mobilapp, kan du for eksempel opdatere sager og arbejdsopgaver eller se timeregistreringer i realtid hjemme fra kontoret, mens dine folk ude i marken kan se dine ændringer eller opdatere deres timer direkte på deres mobil eller tablet.

Hvordan håndteres drift og sikkerhed?

Vi kan ikke komme udenom, at sikkerhed og databeskyttelse er et vigtigt punkt på dagsordenen nu om dage. Det er derfor en god idé at undersøge, hvordan den slags bliver håndteret af din nye systemudbyder. Er der en back-up af dine data, så de ikke går tabt i tilfælde af et hackerangreb? Hvordan bliver det håndteret, hvis en server bryder ned? Er der support udenfor normal åbningstid? Spørgsmål som disse kan være relevante at undersøge, inden du vælger system.

Du kan læse mere om, hvordan vi håndterer sikkerhed og drift af E-Komplet her.

Hvad koster det?

Der vil uundgåeligt være omkostninger forbundet med at skifte system, og du bør derfor gøre dig nogle overvejelser i forhold til, hvad der giver bedst mening for din virksomhed. Faktorer, du kan overveje, når du skal vælge system, er opstartspris, månedlig licenspris og tilkøb af ekstra funktioner. Ét system er måske billigere i opstart, men hvis det ikke inkluderer alle de funktioner, du har brug for, i den månedlige licenspris, kan det betyde, at løsningen ender med at være dyrere på den lange bane, fordi du skal tilkøbe ekstra funktioner for at få dine behov dækket.

Du kan prøve vores licensberegner, hvor du både kan beregne din estimerede pris for E-Komplet og sammenligne den med prisen på dit nuværende system.

 

Vil du gerne høre mere om, hvordan E-Komplet kan hjælpe dig med at optimere din virksomhed? Så er du velkommen til at kontakte os på 69 15 27 82 eller udfylde vores kontaktformular.

Savner du spænding
i din indbakke?

Vi har en masse nyheder, historier og tips, vi gerne vil dele med dig. Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så sender vi noget godt indhold din vej én gang om måneden.

Privatlivspolitik l Betingelser

Måske vil du også kunne lide

Juliette, også kendt som Julle, er en af hjørnestenene i E-Komplets supportteam. Hun er lidt goofy, lynhurtig til at lære og så har hun kundeservice i blodet. Hver dag gør hun sit ypperste for at løse udfordringer og gøre E-Komplet til et rart sted at være – både for kolleger og kunder.

Udover at være en haj til IT, elsker han at bruge tid på sine nærmeste eller foran computerskærmen, stå på rulleskøjter og spise pasta med smeltet margarine. Og hvis du nogensinde har brug for en plat idé eller en livlig diskussion om halve huller, så er han altid klar!

Du er vant til, at revisoren spørger om nøgletal, der viser din omsætning og omkostninger — det er trods alt vigtigt at vide, om du tjener penge. Men hvad med hvor du tjener penge, og hvor du kan optimere? Vi har samlet 10 nøgletal, der dykker dybere ned i din virksomheds indtjeningsevne, og som din revisor helt sikkert vil blive ekstatisk over, at du har styr på.

Lær mere om vores skræddersyede IT-løsning til håndværkere!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få indsigt i, hvordan E-Komplet kan tage hånd om din virksomheds digitale behov.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet accepterer du vores vilkår og betingelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.

Screen shot af planlægningsværktøj

Lær mere om vores skræddersyede IT-løsning til håndværkere!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få indsigt i, hvordan E-Komplet kan tage hånd om din virksomheds digitale behov.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet accepterer du vores vilkår og betingelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.

E-Komplet cloudløsning på PC