Anonymisering af personoplysninger

I EU har du ret til at blive glemt. Det lyder måske en smule dystert, men det refererer blot til EU’s bureaukrati (som nu også kan være skræmmende). Mere præcist refererer det til Artikel 17 i Databeskyttelsesforordningen. Det er en vigtig regel at kende, for den pålægger virksomheder at slette personoplysninger for private kunder, hvis de anmoder om det. Bliv her klogere på Artikel 17 og find ud af, hvordan du kan anonymisere personoplysninger med E-Komplet.

Retten til at blive glemt

Alle virksomheder baseret i EU er underlagt Databeskyttelsesforordningen, som du sandsynligvis kender bedre under navnet GDPR. Kort sagt fastlægger Databeskyttelsesforordningen, hvordan virksomheder skal beskytte de personoplysninger, de er i besiddelse af. Det betyder, at når din virksomhed i Danmark behandler personoplysninger, skal du følge GDPR-reglerne.

Hvis du har begyndende sved på panden på baggrund af min indledning om GDPR, kan du rolig tørre det fra panden igen. Vi skal heldigvis kun skrabe overfladen af de 4 berygtede bogstaver. Mere specifikt skal vi se nærmere på Artikel 17, som giver kunder ret til at få deres personoplysninger slettet, hvis de anmoder om det.

Du kan få slettet dine personoplysninger, hvis:

  • De ikke længere er nødvendige til det formål, de blev indsamlet til
  • De er blevet behandlet ulovligt
  • Du har trukket dit samtykke tilbage, og der er ingen anden retlig grund til at behandle dem
  • Du gør indsigelse mod behandlingen
  • Der er en retlig forpligtelse i EU-retten eller national lovgivning, som virksomheden er underlagt
  • De blev indsamlet i forbindelse med levering af informationssamfundstjenester.

Glem ikke bogføringsloven

Som sagt kræver Artikel 17, at du sletter en kundes personoplysninger, hvis de anmoder om det. Når du driver en virksomhed i Danmark, skal du imidlertid også tage hensyn til bogføringsloven og reglerne for opbevaring af regnskabsmateriale. Dette skyldes, at Kapitel 4 i den danske bogføringslov fastlægger, at du skal opbevare dit regnskabsmateriale i 5 år. Det betyder, at det formål, som dine kunders personoplysninger blev indsamlet til, forbliver aktuelt i 5 år efter den sidste aktivitet. Først når opbevaringsperioden er udløbet, har du pligt til at slette kundens oplysninger, hvis du bliver anmodet om det.

Anonymisering i E-Komplet

Som bruger af E-Komplet er det nemt at overholde Artikel 17. Vores system har en anonymiseringsfunktion, der giver dig mulighed for at anonymisere private debitorer. Når du anvender anonymisering, fjernes kundens personoplysninger som fx navn og adresse permanent fra E-Komplet.

For at kunne anonymisere en kunde skal du have rollen “Administrator” og/eller “Bogholder.” På dashboardet vises antallet af kunder, der kan anonymiseres, i en boks. Det er vigtigt at bemærke, at når du har anonymiseret en debitor, er det endeligt, og dataene kan ikke gendannes.

For at kunne anonymisere en debitor i E-Komplet skal følgende krav opfyldes:

  • Der må ikke være åbne sager på debitor
  • Debitoren skal have en saldo på 0
  • Der må ikke have været aktivitet på debitor i den valgte opbevaringsperiode

Systemet fører en log over alle de udførte anonymiseringer. Her kan du se, hvornår en anonymisering blev påbegyndt og afsluttet. Du kan også se, hvem der startede den, noter samt antallet af anonymiserede debitorer.

Hør mere om E-Komplet

Vil du blive klogere på, hvordan du kan overholde GDPR-reglerne og bogføringsloven med E-Komplet?​

FAQ

Databeskyttelsesforordningen, også kendt under navnet GDPR, er en EU-forordning, der bestemmer hvordan personoplysninger om fysiske personer skal beskyttes i medlemslandene.

Alle virksomheder baseret i EU er omfattet af forordningen. Dette er også gældende, hvis de ikke behandler personoplysninger om personer, der ikke er EU-borgere.

Databeskyttelsesforordningen er gældende, når private virksomheder, foreninger, offentlige myndigheder osv. behandler personoplysninger om fysiske personer.

Det vil sige, at forordningen ikke gælder ved behandling af myndigheder eller virksomheders oplysninger.

Artikel 17, også kaldet ”ret til sletning”, giver fysiske personer retten til at anmode virksomheder, myndigheder osv. om at slette deres personoplysninger.

Når man bliver anmodet om at slette en persons oplysninger, har man derfor pligt til at slette dem. Det skal ske uden unødvendig forsinkelse. Det vil sige hurtigst muligst.

Måske vil du også synes om de her indlæg?

Johnnys staldtips anonymisering data

Anonymisering af data

I EU har du ret til at blive glemt. Det lyder måske en smule dystert, men det refererer blot til EU’s bureaukrati (som nu også kan være skræmmende).

Læs mere »
Johnnys staldtips rykkere

Johnnys Staldtips: rykkere

De fleste virksomheder har nok prøvet det. Arbejdet er udført og fakturaen er sendt afsted. Betalingsfristen kommer og går, men der kommer ingen betaling ind på erhvervskontoen …

Læs mere »
Johnnys staldtips timeanalyse

Johnnys staldtips: Timeanalyse

I denne måneds staldtips viser jeg dig vej til timeregistreringens Eldorado — timeanalysen. Det kræver hverken rituelle ofringer til regnskabsguderne eller en lang rejse dybt ind i Amazonas.

Læs mere »

Lad os tale sammen

Book et uforpligtende telefonmøde med os, og lær mere om, hvordan du kan få et bedre overblik over økonomi, opgaver og medarbejdere.

*Privatlivspolitik l Når du udfylder formularen, giver du samtykke til at modtage markedsføringsmateriale fra E-komplet. Du kan altid afmelde dig igen.

E-Komplet cloudløsning på PC

Lær mere om vores skræddersyede IT-løsning til håndværkere!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få indsigt i, hvordan E-Komplet kan tage hånd om din virksomheds digitale behov.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet accepterer du vores vilkår og betingelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.

E-Komplet cloudløsning på PC