Tidsregistrering bliver et krav på alle arbejdspladser

Vi skal alle til at registrere vores arbejdstid, ifølge en ny ændring af arbejdstidsloven. For mange arbejdere, såsom håndværkere, er det intet nyt, da de er vant til at registrere deres arbejdstid omhyggeligt. Men for dem, der arbejder hjemme på kontoret, og dem hos bageren, tandlægen osv., er det også snart tid til at finde “timesedlen” frem.

EU-domstolen fastsatte tilbage i 2019, at arbejdsgivere har pligt til at sikre, at regler om hviletid og en ugentlig arbejdstid på maksimalt 48 timer overholdes. Dette har ført til ændringer i den danske arbejdstidslovgivning, hvilket betyder, at der fremover skal føres regnskab over, hvor meget vi arbejder. Ændringerne gælder for alle danske virksomheder og træder i kraft den 1. juli 2024.

Mindre omfattende end først fremsat

I november sidste år blev et lovforslag fremsat i Folketinget med henblik på at indføre krav om tidsregistrering for alle virksomheder i Danmark. I slutningen af januar 2024 blev det lovforslag så vedtaget uændret. Med den nye lovgivning blev det påkrævet, at hvert minut af arbejdstiden skulle registreres samt hvornår på dagen, arbejdet blev udført. Siden da er der dog kommet to ret betydningsfulde, supplerende præciseringer, der lemper på kravene:

1) “Medarbejderne kan nøjes med at registrere afvigelser fra den aftalte og/eller skemalagte arbejdstid.”

2) “Lovforslaget kræver kun registrering af medarbejdernes samlede daglige arbejdstid uden at specificere i hvilket tidsrum, at arbejdet er udført.” Kilde: EY

Helt konkret betyder de supplerende præciseringer, at det ikke er nødvendigt at registrere hvert eneste minut, der er arbejdet. Derudover kan arbejdsgivere blot vælge at udfylde arbejdstiden på forhånd, og så skal medarbejderne altså kun registrere, hvis der er sket ændringer til deres daglige arbejdstid.

Ingen krav til metode

Når det kommer til, hvilken metode eller system arbejdsgivere skal vælge til at foretage tidsregistreringen, er der faktisk mere eller mindre frie hænder. Den nye lov kommer nemlig ikke med specifikke krav til, hvordan medarbejdernes arbejdstid skal registreres. Det betyder altså, at der er metodefrihed, så længe man blot opfylder registreringskravene, som inkluderer, at de registrerede data opbevares i minimum 5 år. Et godt råd er derfor nok at undgå de ikke-digitale metoder, medmindre man vil drukne i papir. De andre krav, der skal være opfyldt, er:

Ingen regler uden undtagelser

Uanset om man sidder på kontor, arbejder i et køkken, sælger kaffemaskiner eller noget helt fjerde, skal alle registrere deres timer. Det er udgangspunktet i de nye ændringer til arbejdstidsloven. Det er dog sjældent, at der laves regler uden mulighed for undtagelser. Har man derfor medarbejdere, som kan defineres som værende “selvtilrettelæggere,” kan de undtages for at skulle registrere deres arbejdstid.

Selvtilrettelæggere omfatter medarbejdere med en arbejdstid, der ikke kan fastlægges på forhånd på grund af karakteren af deres arbejde, eller fordi de selv kan fastsætte deres arbejdstid, f.eks. hvis de har ledelsesmæssige funktioner. Vær opmærksom på, at det skal fremgå af medarbejderens ansættelseskontrakt eller som et tillæg dertil, at de er selvtilrettelægger og dermed undtaget fra lovgivningen.

Mulighed for "opt-out"

Udover at selvtilrettelæggere ikke skal inkluderes i tidsregistreringen, er der også mulighed for helt at fravige reglen om den maksimale arbejdstid på 48 timer om ugen. Det kaldes for “opt-out.” Muligheden for opt-out omfatter dog kun de overenskomstdækkede medarbejdere, der udfører “samfundskritiske arbejdsfunktioner på rådighedsvagter.”

Opt-out kan kun benyttes, hvis arbejdsmarkedsparterne har aftalt i deres overenskomst, at man kan indgå individuelle aftaler om netop dette. Har man som medarbejder indgået en individuel aftale om fravigelse af 48-timers reglen, så er det et krav, at man til enhver tid har mulighed for at trække samtykket tilbage.

Husk lige de fire bogstaver!

Vi kan selvfølgelig ikke snakke om ny lovgivning uden at skulle inkludere EU’s mesterværk med de fire notoriske bogstaver — GDPR. Det kan nemlig blive en dyr affære (med bøder på op til 4 % af virksomhedens globale årlige omsætning), hvis man ikke husker at opdatere sine GDPR-processer, dokumenter og fortegnelser i forbindelse med den nye lovgivning.

Her er en oversigt over, hvilke procedurer man skal huske:

Kilde: EY

Baggrund for den nye lov

Tilbage i maj 2019 traf EU-domstolen en afgørelse i den såkaldte ”Deutsche Bank-sag”. Domstolens afgørelse fastslog, at EU’s medlemsstater er forpligtede til at sikre, at arbejdsgivere anvender et ”objektivt og pålideligt” tidsregistreringssystem til at registrere hver enkelt medarbejders daglige arbejdstid. Tidsregistreringen skal sikre, at den maximale ugentlige arbejdstid på 48 timer og reglerne om hviletid bliver overholdt.

På baggrund af dommen fra 2019 blev der i 2020 nedsat et arbejdsudvalg af beskæftigelsesministeriet, der fik til opgave at undersøge mulighederne for at implementere domstolens afgørelse i dansk lovgivning. I november 2023 blev der fremsat et lovforslag i Folketinget vedrørende registrering af arbejdstid, og det er nu blevet til lov. Oprindeligt skulle den nye lovgivning være implementeret d. 1. januar 2024, men er nu udskudt til d. 1. juli 2024.

Måske vil du også synes om de her indlæg?

Team Lead og scrum master

E-Komplet er nu D-mærket

Ligesom du måske kigger efter e mærket når du handler online og Nøglehulsmærket og Fairtrade mærket i supermarkedet er der også et andet mærke der er værd at

Læs mere »

Lad os tale sammen

Book et uforpligtende telefonmøde med os, og lær mere om, hvordan du kan få et bedre overblik over økonomi, opgaver og medarbejdere.

*Privatlivspolitik l Når du udfylder formularen, giver du samtykke til at modtage markedsføringsmateriale fra E-komplet. Du kan altid afmelde dig igen.

E-Komplet cloudløsning på PC

Lær mere om vores skræddersyede IT-løsning til håndværkere!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få indsigt i, hvordan E-Komplet kan tage hånd om din virksomheds digitale behov.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet accepterer du vores vilkår og betingelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.

E-Komplet cloudløsning på PC