7 tips til en stabil likviditet i din håndværksvirksomhed

Når du driver håndværksvirksomhed, er likviditeten en af de vigtigste ting at have godt styr på. Det gælder uanset om din forretning tæller én mand med en værktøjskasse og mindre regningsarbejder i ordrebogen eller 50 medarbejdere med store entrepriseopgaver i kalenderen — det er trods alt svært at udbetale løn, købe materialer eller skabe vækst, hvis erhvervskontoen er tom.

Vi har her samlet 7 tips til, hvordan du sikrer en mere stabil likviditet.

Indholdsfortegnelse

1. Hav en fast faktureringsproces

Det lyder måske som en selvfølge, at du skal huske at fakturere dine kunder. Men der kan blive tabt mange penge, når man glemmer at fakturere sine kunder, efter en opgave er afsluttet — og det hænder faktisk oftere, end du måske tror. Så gør det til en vane at sende fakturaen afsted, så snart arbejdet er afsluttet.

Ekstra tip: I E-Komplet kan du via dit dashboard få et overblik over sager uden bevægelse, så du hurtigt opdager, hvis en opgave er afsluttet, men endnu ikke er faktureret.

2. Prioriter de rigtige opgaver

Er opgaven rent faktisk rentabel? Hvis du tager alle opgaver ind uden at overveje, om de faktisk gavner din forretning, risikerer du at spilde tid og ressourcer på opgaver, der ikke giver nok på bundlinjen. Det handler nemlig ikke kun om antallet af opgaver, men i høj grad om hvilke af dem, der sørger for, at du får mest ud af din tid og dine materialer.

Derfor er det vigtigt, at du altid har styr på dækningsgrad pr. time, så du ved, hvilke opgaver der egentlig betaler sig.

Ekstra tip: I E-Komplet kan du ganske nemt trække rapporter ud af systemet, som giver dig indsigt i dine vigtigste nøgletal, så du nemt kan træffe de rette strategiske beslutninger.

3. Sæt kortere betalingsfrister

Jo længere en betalingsfrist du giver, jo længere går der, før pengene rammer din konto. Overvej derfor om du kan sætte betalingsfristen ned – fx til 8 eller 10 dage i stedet for 30.

Det betyder ikke nødvendigvis dårligere kundeservice – tværtimod sender det et signal om, at du har styr på din forretning.

4. Hav en fast rykkerprocedure

Det kan være ganske frustrerende, når en kunde ikke betaler til tiden. Men det sker – og derfor er det vigtigt at have en fast procedure for, hvad du gør, når betalingen ikke tikker ind som forventet.

Ekstra tip: E-Komplet integrerer med Equity, hvilket giver dig mulighed for at opsætte regler for automatiske rykkere. Så slipper du for at holde øje med forfaldsdatoer manuelt – og du får pengene hurtigere i hus.

5. Fakturér løbende

Hvis du arbejder med store entrepriser eller renoveringsprojekter, er det oplagt at fakturere i takt med, at arbejdet skrider frem – fx via stadeopgørelse.

Det sikrer, at du ikke skal lægge ud for materialer og løn i flere måneder, før betalingen kommer. Du forbedrer din likviditet og mindsker risikoen for at stå med et stort tilgodehavende hos kunden, hvis noget skulle gå galt undervejs.

Ekstra tip: Stadeopgørelse er en af de faktureringstyper, der kan anvendes på entreprisesager i E-Komplet. Her deles den aftalte pris op i flere betalinger over et længere tidsrum, hvor der løbende faktureres for den udførte procentdel af arbejdet.

6. Lav et likviditetsbudget

Et likviditetsbudget giver dig overblik over, hvornår pengene kommer ind – og hvornår de ryger ud. Det er et af de bedste værktøjer, du kan bruge til at forudse pressede perioder.

Budgettet behøver ikke at være kompliceret. Det vigtigste er blot, at du får sat tal på forventede indtægter og udgifter måned for måned, så du har mulighed for at planlægge i god tid.

7. Reducér dit varelager

Et stort varelager binder unødvendigt meget kapital, og det påvirker din likviditet direkte. Overvej i stedet at købe materialer hjem løbende til konkrete projekter. Det frigør kapital, som du kan bruge andre steder i forretningen – fx til at investere i udstyr, løn eller til at vækste din forretning.

Din likviditet er afgørende for både at overleve og vækste. Uanset hvor godt styr du har på håndværket, og hvor travlt du har, er det svært at få succes uden et stabilt cash flow. Med ovenstående tips kommer du heldigvis langt – og husk på, det handler ikke altid om at arbejde hårdere, men om at arbejde smartere.

Vil du gerne blive klogere på, hvordan du kan få bedre styr på din økonomi og samtidig få et indblik i din forretning, der gør det nemmere for dig at vækste? Så kan du fange os på 69 15 27 82.

Savner du spænding
i din indbakke?

Vi har en masse nyheder, historier og tips, vi gerne vil dele med dig. Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så sender vi noget godt indhold din vej én gang om måneden.

Privatlivspolitik l Betingelser

Måske vil du også kunne lide
Bettina portrætbillede

Med fødderne solidt plantet i den nordjyske muld og et bankende Aalborghjerte, er der ingen tvivl. Bettina er ægte Aalborgenser. Hun har boet i byen hele sit liv og nu har hun fundet vej til os i E-Komplet. Lær hende bedre at kende her.

I byggebranchen kan selv de mindre fejl gøre ondt – særligt på budgettet. Men hvordan sikrer du, at budgettet ikke skrider?

Forvirringen er stor, når det gælder bæredygtighedsrapportering. Men med et nyt omnibus-lovforslag vil EU rydde op i kompleksiteten og gøre reglerne mere enkle og overskuelige.

Lær mere om vores skræddersyede IT-løsning til håndværkere!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få indsigt i, hvordan E-Komplet kan tage hånd om din virksomheds digitale behov.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet accepterer du vores vilkår og betingelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.

Screen shot af planlægningsværktøj

Lær mere om vores skræddersyede IT-løsning til håndværkere!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få indsigt i, hvordan E-Komplet kan tage hånd om din virksomheds digitale behov.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet accepterer du vores vilkår og betingelser. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.

E-Komplet cloudløsning på PC